Blogi

Tämän elämän sanat

18.09.2015 16:00

Apostolien tekojen luvussa 5 on mielenkiintoinen kertomus siitä, kuinka apostolit oli vangittu ja heitetty vankilaan:

Mutta yöllä Herran enkeli avasi vankilan ovet, vei heidät ulos ja sanoi: "Menkää, astukaa esiin ja puhukaa temppelissä kansalle kaikki tämän elämän sanat." Sen kuultuaan apostolit menivät päivän koittaessa temppeliin ja opettivat. Mutta ylipappi ja ne, jotka olivat hänen kanssaan, tulivat ja kutsuivat koolle neuvoston ja kaikki Israelin vanhimmat ja lähettivät noutamaan apostoleja vankilasta. Kun oikeudenpalvelijat saapuivat vankilaan eivätkä löytäneet heitä sieltä, he palasivat takaisin ja kertoivat: "Me kyllä näimme, että vankila oli tarkasti lukittu ja vartijat seisoivat ovien edessä, mutta kun avasimme ovet, emme löytäneet sisältä ketään." Kun temppelivartioston päällikkö ja ylipapit kuulivat nämä sanat, he olivat ymmällään heistä eivätkä tienneet, mitä tästä seuraisi. Mutta joku tuli kertomaan heille: "Kuulkaa, ne miehet, jotka te panitte vankilaan, seisovat temppelissä ja opettavat kansaa." Silloin päällikkö meni oikeudenpalvelijoiden kanssa hakemaan heitä, ei kuitenkaan väkivalloin, sillä he pelkäsivät, että kansa kivittäisi heidät. He toivat apostolit ja asettivat heidät neuvoston eteen, ja ylipappi kuulusteli heitä. Hän sanoi: "Emmekö ole kieltämällä kieltäneet teitä opettamasta tässä nimessä? Ja nyt te olette täyttäneet Jerusalemin opetuksellanne ja tahdotte saattaa meidän päällemme tuon miehen veren." Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.”

 

Kiivas väittely jatkui apostolien ja lainopettajien välillä, mutta sitten fariseus nimeltään Gamaliel, koko kansan kunnioittama lainopettaja puuttui puheisiin ja sanoi: ”Pysykää erossa näistä miehistä ja antakaa heidän olla. Jos tämä hanke tai toiminta on ihmisistä, se raukeaa tyhjiin, mutta jos se on Jumalasta, te ette voi kukistaa heitä. Varokaa, ettei teidän havaittaisi taistelevan Jumalaa vastaan." Niin he myöntyivät hänen neuvoonsa.

 

Tästä edellisen kertomuksen tapahtumista on kulunut jo noin 2000 vuotta ja tämä kyseinen hanke ei ole kaatunut, päinvastoin vahvistunut ja levinnyt ympäri maapalloa. Hanke on siis Jumalasta ja me emme voi sitä kaataa!

 

Viisasta sanaa

12.10.2014 21:45

Voisiko kaksi kertomusta Toivo Haapalan kirjasta; Kaskuja Herran huoneesta, nostaa ajatuksiisi jotain tähän hetkeen sopivaa.

 

Matkalla kirkkoon koira sieppasi papilta hänen kirjoitetun saarnansa.

 - Rakkaat seurakuntalaiset. Tänään en valitettavasti pysty pitämään kirjoitettua saarnaani, vaan joudun puhumaan, mitä Jumala suuhuni panee.

Mutta ensi sunnuntaina yritän korvata vahingon.

*****************************************************

Kaksi eläkeläismiestä palasi helluntaiseurakunnan kokouksesta, missä oli niin viisasta sanaa, ettei sitä ymmärtänyt kuin korkeintaan polkupyöräliikkeen johtaja Pennanen, arvioi ensimmäinen uskonveli.

 - Ja hänkin ymmärsi väärin, jatkoi toinen.

 - Vaan ymmärsi kuitenkin, päätteli ensimmäinen.

*****************************************************

Mitä tähän on sitten lisäämistä?

Paavali antaa ainakin jonkinlaisen vihjeen Roomalaiskirjeessä:

12:3. Sen armon perusteella, joka minulle on annettu, sanon teille jokaiselle: älkää ajatelko itsestänne enempää kuin sopii, vaan ajatelkaa kohtuullisesti, sen uskon määrän mukaan, jonka Jumala on kullekin antanut. 

 

 

Helteet ja muut koettelemukset

15.07.2014 17:45

Ihmistä koetellaan monin eri tavoin. Joskus kesän helteet piinaavat joitakin heikossa kunnossa olevia ihmisiä, vaikka samaan aikaan toiset nauttivat siitä ylen määrin. Talven kovat pakkaset ovat samankaltainen ilmiö, joillekin siitä on iloa toisille pelkästään haittaa.

Sanoma Jeesuksesta Kristuksesta on joillekin hullutus, kun taas iankaikkisuuteen Jeesuksessa Kristuksessa luottavat tietävät sen olevan kaiken voima. Raamatun sanan luotettavuus ja sen luonne Jumalan sanana on ihmiskuntaa jakava asia. Joku uskoo ja joku ei usko. Kun Raamattuun uskova johtaa jotain seurakuntaa, monien mielestä silloin on oikea henkilö ”kirkkolaivan kapteenina”. Valitettavasti edellä todetusta on poikkeuksia ja tällöin on selvää, että laivassa on moneen suuntaan vieviä ajatuksia ja tekoja. Kyseisen seurakunnan laivaa soudetaan eritahtiin ja erisuuntiin, usein laiva saattaa vain pyöriä ympyrää ja sen matka ei taitu lainkaan. Moni lähtee airoista pois ja jättää laivan kokonaan. Alkuperäinen apostolisen ajan sanoma on hämärtynyt ja luottaminen Jumalan sanaan ainoana auktoriteettina on kärsinyt tappion. Tämä ei ole vieras ilmiö meidän rakkaassa Suomessamme ainakaan tänään keskellä heinäkuuta.

Jeesus puhuu llmestyskirjassa Johannekselle seuraavia asioita, jotka ovat tälle ajalle:

Koska olet noudattanut minun kestävyyteen kehottavaa sanaani, niin minäkin varjelen sinut koetuksen hetkestä, joka on tulossa koko maailmaan koettelemaan niitä, jotka asuvat maan päällä. Minä tulen pian (äkisti). Pidä kiinni siitä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi kruunuasi (seppelettäsi). Joka voittaa, siitä minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta minun Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.'"  (Ilm. 3:10-13)

Kaikkia niitä, joita rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroi siis ja tee parannus! Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istuutunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.'" (Ilm. 3:19-22)

Juhannus, vai pitäisikö sanoa Johannes

20.06.2014 19:48
”Johannes on hänen nimensä”.
 
Jesaja kertoi profetian kautta n. 2700 vuotta sitten Johannes kastajan tulevan julistamaan ilosanomaa Jeesuksesta.
 
Jes. 40:3-8.      Ääni huutaa: - Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme! Täyttykööt notkot, alentukoot huiput, mäet madaltukoot, vuorten louhikot tasoittukoot! Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä. Näin on Herra puhunut.
Ääni sanoo: - Julista! Ja minä kysyn: - Mitä minun pitää julistaa? - Ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka! Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, kun Herran henkäys koskettaa sitä. Niin! Ruohoa ovat ihmiset. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti.
 
Johannes Kastaja syntyi n. 2000 vuotta sitten ja hänen syntymäpäiväänsä me saamme juhlia juhannuksena.
 
Mikä olikaan Johanneksen sanoma?
 
Markuksen evankeliumin alussa kerrotaan asiasta seuraavasti:
Mark. 1:1-8.
 
Johannes Kastaja
Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin.
Profeetta Jesajan kirjassa sanotaan:         - Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien. Ääni huutaa autiomaassa: "Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut!"
 
Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.
Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja. Hän julisti: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes kumartumaan ja avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
 
Voi kun meille riittäisi juhannuksenakin vain kastevesi ja pysyisimme enimmäkseen mantereen puolella.
Tämän vuoden juhannuksen säätilä saattaa pidätellä monet rannan tuntumassa tai jopa mökin sisällä ja niin voi moni välttyä vedenvaraan joutumiselta.
  
Siunattua juhannusta!
 

Helluntai suuri juhla

07.06.2014 23:10

Kesä on lähellä. Sanat tarkoittavat luonnollista kalenterin mukaista aikaa sekä hengellisen kesän läheisyyttä, jolloin Messiaan paluu tapahtuu. Jeesus pyytää opetuslapsiaan seuraamaan merkkejä:

"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. (Matt. 24:32-36)

Viikunapuu merkitsee Israelia, jonka perustaminen uudelleen viimeisinä aikoina, tarkoittaa juuri oksan virkoamista. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Ensimmäisenä helatorstaina Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää." (Ap.t. 1:4-5)

Helluntai on helatorstain jälkeen kymmenen päivän päässä (viidenkymmen päivän päässä pääsiäisestä). Silloin tapahtui Jeesuksen edellä kertomien sanojen mukainen tapahtuma:

Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. (Ap.t. 2:1-4)

Hengen vuodatus oli profetoitu jo satoja vuosia aikaisemmin ja niinpä:

Silloin Pietari astui esiin, ja muut yksitoista hänen kanssaan. Hän alkoi puhua kuuluvalla äänellä: "Kuulkaa minua, juutalaiset, te kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! Tietäkää tämä: Eivät nämä miehet ole juovuksissa, niin kuin te luulette - nythän on vasta aamu, päivän kolmas tunti (n. klo 9 aamulla). Tämä on sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu:

 - Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia. Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini minä vuodatan Henkeni niinä päivinä, ja he profetoivat. Minä näytän ihmeitä ylhäällä taivaalla, merkkejä alhaalla maan päällä: verta, tulta ja suitsevaa savua. Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja häikäisevä. Mutta joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu. (Ap.t. 2:14-21)

Me elämme edelleen tätä samaa Hengen aikakautta ja odotamme Hengen uudistuksen jatkuvan voimallisesti meidän omassa kotimaassamme Suomessa. Monet ovat saaneet profetioita siitä, että Suomessa alkaa herätyksen aika. On myös kerrottu, että tapahtuu yllättäviä asioita. Odotamme muutosta, mutta se ei tapahdu ilman meidän apua, eli esirukouksia.

 

Helatorstaina

29.05.2014 18:08

Miksi tällainen päivä on keskellä viikkoa? Onko tämä päivä meille tärkeä? On, sillä helatorstai muistuttaa meitä jokaista siitä, mikä on tämän näkyväisen ulkopuolella ja että tämä elämämme on elämämme tärkein asia. Meidän on syytä tuntea oma Luojamme ja Vapahtajamme.

Muutamat Raamatunjakeet kertovat selkeää kieltään ja avaavat helatorstain sanomaa.

Edellisen kertomukseni, arvoisa Teofilos, kirjoitin kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa, aina siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sen jälkeen kun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä valitsemilleen apostoleille. Heille hän myös kärsimisensä jälkeen monin kiistattomin todistein osoitti elävänsä, näyttäytyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta. Kun hän oli yhdessä heidän kanssaan, hän käski heitä sanoen: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa sitä, minkä Isä on luvannut ja minkä olette minulta kuulleet.  Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhässä Hengessä pian näiden päivien jälkeen."   Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät Jeesukselta: "Herra, tänä aikanako sinä palautat ennalleen Israelin valtakunnan?" Hän sanoi heille: "Ei teidän asianne ole tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka." 

Jeesuksen taivaaseenastuminen

Kun Jeesus oli tämän sanonut, hänet otettiin ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään. Ja kun he hänen etääntyessään yhä katselivat taivaalle, heidän luonaan seisoi yhtäkkiä kaksi miestä yllään valkoiset vaatteet. Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin luotanne taivaaseen, tulee takaisin samalla tavoin kuin te näitte hänen taivaaseen menevän." (Ap.t. 1:1-11)

Kristus tulee tuomarina

Me olemme velvollisia aina kiittämään Jumalaa teistä, veljet. Se onkin oikein, koska teidän uskonne kasvaa runsaasti ja rakkautenne toisianne kohtaan lisääntyy teissä kaikissa. Siksi me itsekin kerskaamme Jumalan seurakunnissa teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissa ja ahdistuksissa, joita teidän on kestettävä. Ne ovat osoituksena Jumalan oikeudenmukaisesta tuomiosta, siitä, että teidät katsottaisiin kelvollisiksi Jumalan valtakuntaan, jonka vuoksi te myös kärsitte. Sillä Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka ahdistavat teitä, mutta antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta väkevien enkeleittensä kanssa tulenliekissä. Hän rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen, erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme. Sen tähden me aina rukoilemme teidän puolestanne, että Jumalamme katsoisi teidät kutsunsa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi teissä täydelliseksi kaiken halunne hyvään ja uskonne teot. Näin Herramme Jeesuksen nimi kirkastuu teissä ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaisesti. (2. Tess. 1:3-12)

 

Kun mietit edellisiä lauseita ja ne alkavat elää sisälläsi;

Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa. (Snl. 3:5-7)

 

Äitienpäivänä

11.05.2014 09:10

Ajatukset äitienpäivänä vievät ensin omaan äitiin ja hänen ansioihinsa omana kasvattajanani. Kun aikaa on jo kulunut useita vuosia äidin poistuttua elämästäni, kohdistuvat ajatukseni muihin tärkeisiin äiteihin. 
Katsoin kirjojen kirjasta Raamatusta äiti sanaa. Sana äiti esiintyy Raamatussa 77 kertaa, siis täydellisyyden luvun verran. Mielenkiintoinen asia, sillä äiti on tärkeä ja aina häntä tarvitaan kun uusi ihminen syntyy maailmaan.
Jeesus puhuu myös hyvin tärkeästä asiasta sekä äidistä. (Luuk. 12:49-53)
 

"Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! 
Mutta minut on kasteella kastettava, ja kuinka ahtaalle joudunkaan, ennen kuin se on täytetty! 
Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, sanon teille, vaan riitaa! 
Sillä tästedes samassa talossa viisi riitaantuu keskenään: kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtään vastaan ja tytär äitiään vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiaan vastaan."



Olette varmasti huomanneet nämä edellä mainitut muutokset maan päällä, sillä ne on Jeesuksen suulla profetoitu meidän päivinä tapahtuviksi. Elämme aikakautta, jolloin Jeesuksen puheet täyttyvät ja meidän on tehtävä elämässämme valintoja. 

Tämän äitienpäivän tärkein lahja on julistaa pelastuksen evankeliumia jokaiselle.

Kaikella on määräaika

13.04.2014 17:00

Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla. Aika on syntyä ja aika kuolla, aika on istuttaa ja aika repiä maasta, aika surmata ja aika parantaa, aika on purkaa ja aika rakentaa, aika itkeä ja aika nauraa, aika on valittaa ja aika tanssia, aika heitellä kiviä ja aika ne kerätä, aika on syleillä ja aika olla erossa, aika etsiä ja aika kadottaa, aika on säilyttää ja aika viskata menemään, aika repäistä rikki ja aika ommella yhteen, aika olla vaiti ja aika puhua, aika rakastaa ja aika vihata, aika on sodalla ja aikansa rauhalla.

(Saarnaaja, 3:1-8)

Aika on tarkastella ajan merkkejä.

Ajan merkit kertovat parhaiten siitä, mikä aika on nyt.

Ensimmäiset lopun merkit

Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä eikä siellä ollut muita, opetuslapset tulivat hänen luokseen ja kyselivät: "Sano meille, milloin se kaikki tapahtuu. Mikä on merkkinä sinun tulostasi ja tämän maailman lopusta?"

Jeesus vastasi:

"Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.

"Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.  (Matteus 24:3-14)

 

Harhaan johtaminen on yksi selvimpiä lopunajan merkkejä.

Tämä asia sai alkunsa jo Paratiisin puutarhassa kun paholainen käärmeen muodossa eksytti ihmistä ensimmäisen kerran sanomalla: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"

Lopun tästä keskustelusta ja sen seurauksista tiedämmekin, koska ihminen uskoi enemmän eksyttäjää kuin Jumalaa.

Jeesus siis varoittaa eksyttäjistä, joita tulee aikakauden lopussa. Nyt meitä harhautetaan sillä, että Raamatun sanaan ei enää sitouduta opetuksissa ja julistuksissa. On syntynyt uusi uskonto siitä, ettei Raamattuun tarvitse ihan sellaisenaan uskoa, vaan siitä voi ottaa sen, mikä tuntuu hyvältä ja jättää sen, mikä tuntuu käyvän kohti omaa syntisyyttä.

Synti siis mielellään pyritään kieltämään ja Raamatusta poimitaan paloja kuin rusinoita pullasta ja herkutellaan niillä. Tämä ei ole totuus vaan valhe. Monet tulevat tarjoilemaan totisen ristin sanoman sijaan menestyksen evankeliumia, joka johtaa maalliseen vaurauteen. Tätä sanomaa ei Jeesus opettanut ja tämä onkin tärkeää muistaa.